آبی تور

تور ترکیه ، تور تایلند ، تور کربلا، تور ارمنستان

آبی تور

تور ترکیه ، تور تایلند ، تور کربلا، تور ارمنستان

راهنمای تور وان، ترکیه

وان شهری در شرق ترکیه است با عجایب منحصر به فرد، یکی از آنها گونه نادری از گربه هاست که در اطراف رودخانه "وان" زندگی میکنند. این گربه ها چشمان رنگی جالبی دارند، یک چشم به رنگ کهربا و دیگری آبی، جالبتر اینکه علاقه زیادی برای شنا در دریاچه پهناور " وان" دارند.

غیر از این گربه های عجیب و غریب، تاریخ ریشه دار و کهن این شهر افتخار دیگری  است که در سفر با تور وان از آن دیدن میکنید وقدمت آن به 5000 سال قبل از میلاد برمیگردد. تمدنها و حکومتهای متفاوتی به تاریخ آن شکل داده اند از قبیل، اورارتی ها، ارمنی ها، بیزانتین، سلجوقیان و اوتومان.

برای دیدن این جاذبه ها سفر با تور ارزان وان را فراموش نکنید .

هر کدام از این دوران ها بناهای پر اهمیتی از خود به جا گذاشتند مثل قلعه نظامی " اورارتیان" و کلیسای مسیحی " ارمنی ها". طبیعت هم این شهر را  به زیبایی نقش کرده، با رودخانه ای که بزرگترین مخزن آب در ترکیه است. 

اقامت در وان

شهر وان از شهر های مرزی ایران می باشد که طرفداران بسیاری در میان هم وطنانمان دارد. به همین دلیل در زمان های شلوغ سفر به این شهر می بایست حتما از قبل محل اقامت مورد نظرتان را رزرو کنید. قیمت اقامت در این شهر مقرون به صرفه است. شما می توانید برای مدت اقامتتان آپارتمان اجاره نمایید که از هزینه آن از هتل ارزان تر تمام خواهد شد.

دیدنیها و کارهایی که باید در تور وان ترکیه انجام دهید.  

موزه وان

موزه  وان دراین شهر دلپذیر، جایگاه مصنوعاتی است که متعلق به دوره های مهمی در تاریخ ترکیه است، یعنی دوران های ترکیه ماقبل تاریخ، اوراتریان و اوتومان. بخش جالبی از این موزه " قسمت نسل کشی" است که درباره فاجعه خونین این منطقه اطلاعاتی در اختیارتان میگذارد.

موزه بخشهای مختلفی دارد، در حیاط داخلی لوح های خط میخی و حکاکیهای منطقه " حاکاری" را میبینید، در حیاط مقبره هایی همراه با کتیبه، و در سطحی پایین تر از حیاط سفالینه های " تراکوتا" جواهرات طلای " اورارتیان" و صنایع برنز دیده میشود، و در طبقه بالاتر سفالینه های بیشتر، سکه های قدیمی و نسخه های خطی را مبینید.

ارگ وان

مشرف به خرابه های شهر قدیمی 3000 ساله " اورارتو" قلعه سنگی عظیمی است که " ارگ وان" نام دارد که بین قرن هفتم و نهم قبل از میلاد ساخته شده. " ارگ وان" عظیم ترین  قلعه سنگی است و از سنگ بازالت و خشتهای گل در ساخت قسمت اصلی آن استفاده شده.

در مجاورت " ارگ وان"  برج " ساردور" قرار دارد که کتیبه هایی از آغاز پادشاهی باستانی " اورارتو" در آن قرار دارد. کتیبه  در قرن پنجم قبل از میلاد توسط " خشایارشاه"  بزرگ به سه زبان نوشته شده، فارسی قدیم، بابلی و ایلامی. در طی هزاران سال این کتیبه جان سالم به در برده و در شرایط خوبی باقی مانده. این ارگ از جمله مکانهایی است که همراه با تور وان باید از آن دیدن کنید.

جزیره اختامار

افسانه ها حاکی از آن است که نام این جزیره  زاییده عشق است، مردی عاشق دختری در جزیره شده، هر شب از رودخانه " وان" میگذشته تا او را ببیند و بالاخره یک شب با وجود طوفانی سهمگین راهی میشود ولی قایقش غرق میشود و زماتی که با امواج خشمگین مبارزه میکرده، نام دختر را فریاد میزده، ( آخ، تامار).

جاذبه اصلی جزیره کلیسای جامع مسیحیان ارمنی است که قدمت آن به سال 915 برمیگردد. معماری کلیسا جالب توجه است، اما چشمگیرتر از آن کارهای هنری روی دیوار بیرونی است که از انجیل الهام گرفته شده.

کلیسای مقدس

کلیسای مقدس در بالای کوه " آقتامار"  جزیره  که توسط دریاچه "وان" احاطه شده، به زیبایی خودنمایی میکند. اما بین سالهای 95 تا 921 توسط معماری ارمنی به نام " تردات مندت" ساخته شده و مهمترین جاذبه جزیره است.

این کلیسا نه تنها اهمیت مذهب را در جزیره نشان میدهد بلکه بازگو کننده اثر عمیق هنر و فرهنگ نیزهست. کلیسا اخیرا در سال 2005 بازسازی شده، ولی هنوز سنگهای قرمز متخلخل زیبا را میبینید که از معادنی در نزدیکی جزیره حمل شده اند، و چیزی که در این مورد ارزشمند است دیوارنگاریهای داخل کلیسا است. دیوار بیرونی با اشکال کنده کاری شده از روی تصاویر انجیل زینت داده شده.

قلعه هوساپ

 در هنگام دیدار از این محل در سفر با تور وان، میبینید روی بیرون زدگی سنگلاخی زمین در ساحل دریاچه هوساپ  قلعه ای قرون وسطایی باشکوهی بناشده. افسانه های محلی میگویند که معمار قلعه، مردی کرد به نام" محمودی سلیمان" بوده که توسط حکومت دستش بریده شده تا نتواند چیزی بسازد که با این قلعه همنوردی کند.

قلعه هوساپ در سال 1643 ساخته شده و به دو بخش درونی و بیرونی تقسیم شده. چهل برج از قلعه بیرونی  که مسجدی وتعدادی پناهگاه را داراست محافظت میکنند. قلعه درونی، به عبارتی، در موقعیتی مدبرانه، در نوک بیرون زدگی زمینی واقع شده که دارای سه حیاط دیوارکشی شده است که در ادامه به دو سطح تقسیم شده، سح پایینی جایی است که پاسدارخانه، استحکامات و ورودی قرار دارد در حالی که  سطح بالایی کیوسک دیده بانی است. همچنین تور وان نوروز 99 را از دست ندهید.

کاووستپ

پادشاهی باستانی " اورارتو" به خاطر دژ های نظامی قویش شناخته شده است که یکی از انها " کاووستپ" است که برای " ساردوری دوم" ساخته شده. این دژ درست به فرم دژ " اورارتیان" ساخته شده و همچنین به نام " ساردوریهینیلی، (شهری که توسط ساردوری ساخته شد)" شناخته میشود که از سنگهای تکه ای ساخته شده. دژ به دو سطح بالایی و پایینی، همراه با تعدادی ساختمان تقسیم میشود.

دژ بالایی دارای معبدی است که در ستایش " خدی هالدی" ساخته شده، به عبارت دیگر، دژ پایینی در بر دارنده کارگاه و انبار ذخیره حبوبات و شراب در سالهای دیرین بوده. در این مجموعه معبد دیگری است که برای " خدای ایرموشینی" ساخته شده.

در تور لحظه آخری وان می توان از این مکان های جذاب و رستوران وان دیدن کنید .

آشنایی بیشتر با وان

شهر وان در بخش شرقی کشور ترکیه واقع‌ شده و نزدیک‌ترین شهر این کشور به ایران است. 

سهم عمده گردشگران خارجی شهر وان را ایرانیان تشکیل می‌دهند نزدیکی این شهر به شهرستان خوی باعث شده بسیاری از ایرانیان از طریق زمینی خود به این شهر سفر کنند.

شهرهای کشور ترکیه عمدتاً با اکثریتی از ترک ها تشکیل شده اما در شهر وان اکثریت با کردها است و اقلیت اندکی از ترک ها در این شهر زندگی می کنند.

در حدود 5 هزار سال پیش از میلاد این سرزمین مورد توجه مردمان اوراتور قرار گرفت آنها در این منطقه شهری با شکوه را احداث کردند و نام آن را توشپا نهادند این شهر بعدها به عنوان پایتخت امپراتوری اوراتور انتخاب شد. 

زمانی که هخامنشیان توانستند امپراتوری اوراتور را منقرض کنند شهر توشپا را نیز تصرف کردند و تا زمان اردشیر ساسانی این سرزمین بخشی از قلمرو ایران بود. 

بعد ها بر اثر تغییرات صفحات زمین آب های زیر سطح به روی سطح زمین آمدند و شهر توشپا را به غرق کردند بطوری امروزه این شهر زیر دریاچه وان قرار دارد این دریاچه نمکی از آب های به وجود آمده که از سطح زیرین زمین به روی آن آمد.

 بعدها امپراتوری روم شرقی  موفق شد شهر وان  را در اختیار قرار بگیرد قرن ها بعد ترکان سلجوقی به امپراتوری روم شرقی هجوم بردند و اولین شهری که تصرف نمودند این شهر بود. 

تا مدتها دولت ترکیه و سرمایه گذاران صنعت گردشگری توجه خاصی به شهر وان نداشتند تا آنکه به مرور به اهمیت این شهر از نظر گردشگری پی بردند و پتانسیل های خوبی در زمینه جذب گردشگرخارجی درآن مشاهده کردند فلذا با سرمایه گذاری در زمینه احداث امکانات رفاهی و تفریحی و همچنین ساخت بازارهای بزرگ تجاری گردشگران زیادی از سراسر جهان خصوصاً ایران به این شهر آوردند.  

شهر وان از آب و هوای معتدلی برخوردار است  و معمولاً در تابستان هوا گرم و در زمستان برفی و بارانی است.  

بیشتر مردمان شهر وان عمدتاً به کشاورزی خصوصاً کشت انواع میوه ها و تجارت پوست حیوانات وحشی اشتغال داشتند اما با رشد صنعت گردشگری و ساخت بازارهای بزرگ مشاغل دیگری در این شهر پدید آمد که توانسته رفاه عمومی خوبی برای مردم شهر وان به ارمغان بیاورد. 

یکی از جاذبه های تاریخی شهر وان قلعه پریان است.

قلعه پریان در درون دریاچه وان قرار دارد.

این قلعه توسط محققانی که زیر دریاچه وان را کاوش می کردند کشف گردید و مدرک محکمی بود که در هزاران سال قبل از میلاد این سرزمین پایتخت امپراتوری اوراتور بوده و قلعه پریان توسط مردمان اوراتور برای حاکمانشان ساخته شده است. 

 باستان شناسان از مدتها قبل  از دریای سیاه تا دریای خزر و تمام نواحی میان ترکیه ، ارمنستان و ایران را که در گذشته در جستجوی پایتخت امپراتوری بزرگ اوراتور بودند اما تلاش ها بی نتیجه بود تا آنکه با کشف قلعه پریان پایتخت گمشده این امپراتوری اسرار آمیز را در یافتند. 

این کشف بزرگ اهمیت و ارزش فوق العاده ای را به شهر وان داده است و گردشگران استقبال خوبی از سفر به این شهر به عمل آورده اند.